Belső Pokol

A BELSŐ POKOL Juronics Tamás Szegedi Kortárs Balett

A Zöld szalon nagyszerű hölgykoszorújában is kitűnt vörös harisnyakötős szilajsága, festék-foltos trikójában az Unisonoban kápráztatott el, a Testek filozófiájában légtornászként röpködött:

Szarvas Krisztina évek óta megkerülhetetlen erőssége a Szegedi Kortárs Balettnek, ebben a szerepben azonban pályafutásának beláthatatlan csúcsára érkezett.
A Dante szimfónia víziója mellett, Juronics Tamás a mű III. Mephisztó-tételére önálló, kétszereplős művet alkotott, igen helyesen: a hihetetlen intenzitású darab szétfeszítené a teljes társulatra komponált darab kereteit. Liszt zenéje, szerencsére, itt még nélkülözi a túláradó érzelmi romantikát, szárazabb, pregnánsabb, jobban illeszkedik a dinamikusan racionális koreográfiai elképzeléshez, amely a lélek poklának belső köreibe vezet.
A tudatos, a tudattalan és a tudatalatti rétegeket fokozatosan leomló plexi-függönyök jelképezik, homályos anyagukon át sejlik fel a csábító kígyómozgású teste. Czár Gergely a fizikai szépség sugárzásához muzikális virtuozitását társítja, a forgások, ugrások könnyedsége nem zárja ki a nem mindennapos emelések természetességét, Mephisztójának vonzereje lényének, táncának esztétikumában rejlik.
Hajdan az ideális táncosnő 46 kiló volt, hajlékony, gyors, tágas, ugrott is, ha kellett, kézés karmozgása hullámzó gyönyörűség vala. Tütüben spiccezett és híján volt minden erotikus nőiességnek, absztrakcióként csontosodott be a hagyományba. Azóta a modern táncművészet padlóra kényszerítette a hölgyeket is, izomzatuk vetekszik egy pehelysúlyú ökölvívóéval, az ugrándozás kikerült a repertoárból, de az angolspárga természetes, a piruettek ugrás közben vízszintesen is kötelezőek. Az urak hozzáerősödtek az eszméletlen hassal, háttal, vállakkal bíró, korántsem gyengébbik nemhez, lám, a Merkúri szépségű Czár Gergely, szilfidi termetét meghazudtolva, laza könnyedséggel emeli az égbe partnerét.
Szarvas Krisztina abszolút hitelességgel éli át a gátlásokba fojtott szexualitást, amely fokozatosan oldódik a csábító ostroma alatt. Juronics Tamás munkássága legnagyobb szólókoreográfiáját alkotta meg, fantáziája óriásit nyert a táncosban rejlő lehetőségek által, a a mozgáselemek spektruma hihetetlen mértékben tágult. A vágyak érzékeltetésén túl, a testiség nyílt ábrázolásában is megtalálta a természetfeletti szépség vonásait. A Kámaszutra pózok Bozsik Yvette-i megfogalmazása óta csak kimódolt, esetlen jelzéseket láthattunk, itt most az erotikus kapcsolat szinte transzcendens emelkedettségű látványban nemesül meg. Ha valamit hisztérikusan gyűlölünk, az a színpadi meztelenkedés: olcsó hatásvadászat,
majd mindig valamely hiányt próbál elleplezni, hitvány, olcsó, szánalmas. De a Belső pokolban, kivételesen, egészen más a helyzet!
Ledobva mezét, a fantasztikus primadonna paradicsomi tisztasággal áll előttünk, olyan deltás, mint a férfi-ideál, hasfala, mint a tornászoké, fizikumát bármelyik sportfenomén megirigyelné és mégis, mégis maga Nőiesség csodálatos tüneménye! Mozgása az eleven muzikalitás, a tajtékos lendület, az erőteljes kecsesség lenyűgöző csodája, az egyenjogú vágyak látványba írott credója. Szarvas Krisztina felejthetetlen színpadi létezése az évtized leg-
nagyobb szóló-bravúrja, amely a továbbiakban is meghatározza a Szegedi Kortárs Balett királyi útját.

Fehér Elefánt Kulturális Ajánló Portál

port.hu - Szarvas Krisztina